Nebojte se sjet z chodníku!

Publikováno: 12. července. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 05. dubna. 2012

chodnik_150Nedávno jsem měl příležitost pozorovat, jak jezdí po městě lidé, kteří začínají. Mám radost z toho, kolik zjevně nových ,,tváří“ na dvou kolech potkávám. Připomělo mi to, že většina z nás začínala v divokém pražském provozu na chodníku. Zkušení městští cyklisté ale vědí, že to není ani tak bezpečné ani praktické, jak by se zdálo.

Nebojte se jet po silnici. Poradíme, jak na to…

 

Chodníčkáři v akci

Začalo to před čtrnácti dny, když jsem na své oblíbené trase jel prakticky souběžně s jiným cyklistou. To mě vždycky potěší, zvlášť na Pankrácké plošině, kde cyklisté ,,přece nejezdí“, jak by vám potvrdil dotaz na dopravním odboru městské části. Jeli jsme vedlejší uličkou, já kličkoval mezi dírami uprostřed kaňonu parkujících aut, on si to celkem svižně valil po chodníku, horák a batůžek, zkrátka zkušený rekreační biker, který využil hezkého rána a zkusil to na kole i po městě. No, říkal jsem si, třeba to tu nezná, tak asi jede raději po chodníku. Pokračovali jsme takřka bok po boku Budějovickou až k Arkádám, já po dláždění, on po chodníku a přechodech. Na křižovatce s Hvězdovou se mi ztratil, tak jsem se jen tak pro kontrolu ohlédl: A hle, milý cyklista to za mnou propálil po přechodech přes ulici na Pankráci: jak jinak, než na červenou.

chodnik_lux
Po silnici nebo po chodníku? I tam, kde by to po silnici nebyl problém, často zvyk převáží… (Lucemburk)

Tato a několik obdobných následujících zkušeností mě přesvědčilo, že mnoho z nás (a patrně spíš těch začínajících) se chodníku ze zvyku drží i tam, kde je to naprosto zbytečné a vlastně i nepraktické a nebezpečné. Přitom jet po silnici často není vůbec složité.

Výhody jízdy po vozovce

Tam, kde je slabý provoz, jízdou v silnici jen získáte. Protože:

  • Na silnici máte přednost. Pokud jedete po chodníku a boční ulice křížíte na přechodech, tak zapomeňte na to, že chodci zde požívají jisté ochrany. Jako cyklista na přechodu chráněn nejste, žádnou přednost nemáte, ledaže byste sestoupili z kola a stali se chodcem.
  • Křižovatky projedete najednou. Namísto dvou až tří čekání na chodeckou zelenou můžete mnohé křižovatky s auty projet mnohem rychleji a pohodlněji.
  • Jste ohleduplní vůči chodcům. Po chodníku, který je využívaný, můžete jet buď pomalu nebo bezohledně, jiná možnost není.
  • Ukážete autům, že ulice jsou pro všechny. Je dobře známo, že bezpečnost cyklistů v té které zemi téměř nezávisí na tom, zda tam nosí helmu, ale velmi silně souvisí s tím, kolik lidí tam po ulicích jezdí.

 

Jak se zbavit strachu

Autům se v Praze nevyhnete. I kdyby v Praze vzniklo tisíc kilometrů oddělených cyklostezek, na ulicích, kde je slabý nebo středně silný provoz, se vždycky budete o společný prostor dělit. Tak tomu je i v cyklisticky vyspělých zemích. Ale nezoufejte: čím víc cyklistů bude v ulicích, tím více na ně budou řidiči brát ohled.

odbocovani_vlevo_ukazani Jakmile se naučíte odbočovat vlevo, stanete se pánem silnice.

Pokud se mezi auta bojíte, může vám pomoct troška přípravy. Když se naučíte ukazovat, ohlížet a odbočovat, máte v zásadě vyhráno: můžete bez obav do všech vedlejších ulic a zvládnete i překřížení ulice hlavní. Zákon vlastně předpokládá, že by to měly zvládnout i děti od deseti let.

V další fázi můžete začít pošilhávat po ulicích, kde auta nejsou vzácností. Tam už potřebujete znát zásady bezpečné jízdy v provozu. Naštěstí těch základních není nakonec tak mnoho:

  • Ukazujte při změně směru.
  • Dodržujte dopravní značení.
  • Jeďte více od kraje, budete vidět a vyhnete se většině možných problémů.
  • Naučte se ohlížet, abyste mohli odbočovat vlevo.
  • Na kruhových objezdech, v úzkých místech a tam, kde vás auta nemohou bezpečně předjíždět, jeďte středem jízdního pruhu.

(další pravidla bezpečné jízdy najdete v naší příručce zde a zde.)

Zkuste si svou trasu projet v sobotu dopoledne za slabého provozu.

Jak poznáte, že byste měli jet po ulici?

Možná si nejste od pohledu jistí, zda je jízda po ,,vaší“ ulici bezpečná. Ulice, po které se můžete pustit bez větších obav, se obvykle pozná podle následujících znaků:

ulice_ok_pro_jizdu
Pokud na takovéhle ulici nejede zrovna jedno auto za druhým, je použití chodníku zcela zbytečné. Že tu ani nikdo neparkuje, stačí se držet metr od kraje a máte vystaráno.
  • V zóně, kde je rychlost omezená na 30 km/h
  • Slabý provoz. Pokud po ulici jezdí tak málo aut, že každý, kdo vás předjede, bude mít místo v protisměru, není vůbec čeho se bát. Každý řidič si najede do protisměru a objede vás širokým obloukem.
  • Tam, kde nejezdí autobusy a nákladní auta.
  • Tam, kde neparkuje mnoho aut. Ulice zavalené parkujícími vozy jsou náročnější na orientaci. Musíte se držet alespoň metr od parkujících aut kvůli znenadání otevřeným dveřím nebo nepozorným řidičům na křižovatkách.
  • Tam, kde jsou chodníky úzké nebo přelidněné. Na mnoha místech v širším centru, u stanic metra, obchodních centrer a podobně můžete zjistit, že na ulici je větší klid, než na přilehlém chodníku!
  • Když nemusíte odbočovat vlevo. I na rušnější silnici nemusíte mít problém, pokud jedete třeba jen jeden blok a pak odbočujete vpravo, nebo pro odbočení doleva využijete přechodu.

 

A kdy naopak zůstat na chodníku?

Klidně na chodníku zůstaňte, když:

  • Když je chodník široký a pustý. Chodníky mimo zástavbu, vedené podél hlavních silnic jsou obvykle pro chodce tak nepřívětivé, že se po nich můžete pouštět bez větších obav. Jakmile ale vjedete mezi domy, zbystřete: Tady chodí lidé, velmi opatrně objíždějte vchody, vjezdy do dvorů, parkující auta, zahrádky, sloupy, boční ulice… Nevyplatí se nakonec vzít to ve vozovce?
  • Když je provoz příliš silný nebo rychlý na váš vkus. Jakmile vás předjíždějící auta musejí těsně míjet, nebo jezdí sedmdesát, jste na špatném místě.
  • prechod_2_prevest_auta
    Pustý chodník, silný provoz… je zbytečné pouštět se mezi auta.
  • Když by vás jízda s auty nutila přesouvat se do levého pruhu a vy nemáte tenhle manévr zvládnutý. Především na vícepruhových komunikacích, i když jsou třeba volné, se často pravý pruh změní v odbočovací a vy i pro jízdu rovně musíte do levého.
  • Když vás jízda po silnici navádí k porušení pravidel. Především nejezděte jednosměrky v protisměru. Zvlášť nevhodné je to všude, kde vám parkující auta znemožňují uklidit se při míjení na chodník. Časté jsou také zákazy odbočení.
  • Když cyklopruh vede podél zaparkovaných aut. Vyhrazené pruhy jsou určené spíš pro cyklisty, kteří už mezi auty jezdí. Dejte si pozor jak na pruhy vedoucí podél zaparkovaných aut (nebezpečí znenadání otevřených dveří), tak na ukončování pruhů před křižovatkami.
  • Když jedete s menšími dětmi. Děti smějí jezdit po chodníku až do deseti let (co mají dělat potom, zákon neupravuje). Pro malé děti nejsou vhodné ani cyklopruhy. Přesto, jestli chcete, aby vaše děti uměly jezdit na kole ve městě, musíte je pomalu učit.
  • Když se setmí a vy nemáte světlo.

 

Závěr

Zkrátka a dobře, v klidných ulicích se jízdy po vozovce nemusíte bát. Prokážete tak laskavost chodcům, bude to pro vás rychlejší a praktičtější a předvedete těm pár řidičům, že na ulici nejsou sami. A sami se stanete zkušenějšími, zdatnějšími a sebevědomějšími.

indivckj_provoz11
I dvanáctiletý kluk může jezdit po městě bezpečně, pokud to umí.

Odkazy:

Prahou na kole — Jak do města.
Příručka pro městské cyklisty s šestnácti kapitolami od těch nejzákladnějších (bezpečná jízda v provozu) až po pokročilá témata (MHD, jízda v zimě, tramvajové koleje, porušování zákona).
Praha cyklistická — návod k použití města
Poněkud techničtější návod proložený citacemi ze zákona, pro cyklisty, chodce i řidiče. Kopie desítky velkoplošných panelů putujících nyní po Praze. Velmi podrobný popis různých prvků infrastruktury (stezek, přejezdů, cyklopruhů…) s návodem, jak se na kterém místě chovat.
Cyklistika Krnov: Práva a povinnosti cyklistů
How to Not Get Hit by Cars – important lessons on Bicycle Safety
Deset klíčových pravidel, jak se vyhnout srážce s auty. (anglicky)
Bicycling Street Smarts: Riding Confidently, Legally and Safely
Informacemi nabitá příručka s popisem jízdy v provozu, techniky brždění nebo řešení nouzových situací. Stojí za přečtení! (anglicky)

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

mech1 20. 7. 2009, 09:13

Já si cestu předem plánuju tak, abych jel značenýma cyklostezkama, vedlejšíma silnicema, polníma cestama a po chodníku kde to nejde.

Ovšem tam, kde se necítím, na chodník klidně vyjedu. Vždy ale s vědomým, že vjíždím na území chodců, tedy náležitě zpomalým a dávám pozor a čekám na zelenou na přechodu. Sem si vědom zpomalení, ale stojí mi za to.

Myšlenka zvykat řidiče na cyklistu ve vozovce je skvělá, ale když vidím tu intoleranci, já na ní nemám odvahu ...

loolee 23. 7. 2009, 09:46

Je to tak, jak píše autor. Začínala jsem na chodnících, teď už na ně vjedu spíš výjimečně, protože je to území chodců, navíc snažit se například vyhnout člověku, který telefonuje...asi to znáte :). Chce to jen nebát se, ale mít respekt, včas ukazovat, co chci udělat a nezmatkovat a nedělat nepředloženosti - řidiči vám do hlavy nevidí. Pak už je to pohoda, i když někdy trochu adrenalin ;). A musím "zaťukat", zaítm se mi nic nestalo a řidiči mě většinou objíždí s dostatečným odstupem...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jezděme slušně!
Předpisy a etiketa,

Jezděme slušně!

14. května. 2023, 4min. čtení13