Ucelených pohledů na bezpečnost městské jízdy není nikdy dost. Nabízíme vám proto překlad stručné ale vyčerpávající kapitoly The Five Layers of Bicycling Safety ze stránek stránek floridské cyklistické asociace. Jejími autory jsou Daniel Gutierrez a Mighk Wilson.
Myšlenka, že pro snížení rizika jízdy na kole existuje pět vrstev opatření, z nichž přilba je až tou nejposlednější, koresponduje s mojí oblíbenou zásadou, že je rozhodně efektivnější snižovat aktivně pravděpodobnost nehody, než se pečlivě vybavovat pro její případ. Současně mi tento článek umožňuje připomenout několik zásadních kapitol naší příručky Jak do města.
První vrstva: Zvládněte svoje kolo
Abyste nepadali, nebo sami do někoho nevrazili.
Jakmile dokážete jezdit zručně, tedy zvládnete rychlé rozjezdy, efektivní brzdění, rychlé zatáčení, bezpečné ohlížení a ukazování směru, máte jistotu, že za normálních okolností z kola prostě nespadnete, případně do někoho nevjedete. Už jenom zvládnutí těchto základních dovedností snižuje riziko toho, že se na kole zraníte, na polovinu. Zvlášť při jízdě v těsných skupinách jsou požadavky na zvládnutí kola o něco vyšší.
Druhá vrstva: Zvládněte pravidla
Abyste nezpůsobovali dopravní nehody.
Dodržujte pravidla silničního provozu, respektujte značky předností a světelné signály, v noci používejte přední i zadní světlo a používejte správné jízdní pruhy. Potom nezpůsobíte dopravní nehodu s autem. Zhruba polovina nehod s účastí cyklisty a automobilu je (v USA) způsobena cyklisty porušujícími základní pravidla silničního provozu, tak proč vy byste měli? Zkombinujte první a druhou vrstvu a snížíte pravděpodobnost toho, že se vám něco stane, o 75%.
Třetí vrstva: Správná pozice v pruhu
Abyste řidiče odradili od riskantního předjíždění.
Jen málo cyklistů umí dokonale aplikovat znalost toho, kdy jet při pravém okraji a kdy zabrat celý pruh. Správný odstup od pravého okraje je to, co vás učiní pro řidiče zřetelným a předvídatelným, a odradí je od těsných předjížděcích manévrů. Řada dávno známých zásad efektivního zařazení se do správné pozice v pruhu je zbytečně opomíjena a není známa cyklistům ani řidičům. Spojte první tři vrstvy a srazíte riziko nehody o 99%.
Čtvrtá vrstva: Úhybné manévry
Abyste unikli následkům chyb ostatních.
Zvládnuté únikové manévry vám pomohou vyhnout se důsledku chybného jednání ostatních, nebo prostě jen překážkám. Umění prudce zabrzdit, nebo náhle ostře odbočit do únikového prostoru vám umožní vyhnout se srážce s řidičem, který nerespektuje vaší čitelnou jízdu. Tyto dovednosti se ovšem nezískávají samy: musíte si je natrénovat.
Pátá vrstva: Pasivní bezpečnost
Když selže všechno ostatní
V zásadě se jedná o nejméně efektivní vrstvu bezpečnosti. Přilby a rukavice ochrání nejzranitelnější části vašeho těla v tom velmi vzácném případě, kdy selže ochrana prvních čtyřech vrstev; navíc vám nijak nepomohou v tom, nehodě se vyhnout.
mech1 29. 7. 2009, 09:27
Zajímavé, ale po přečtení článku se jen prohlubuje můj pocit, že tento adrenalinový sport není pro mě.
Ostatně čím častějí jezdím na cyklostezce A2 tím více nabývám přesvědčení, že jsem na Tour de France.
Navíc jsem dnes naživo viděl takového "sportovce" když jsem čekal na zelenou - vklidu si vjel na červenou do křižovatky, přes protisměr, aby společně se světlama odbočil ...
Nakonec se těm řidičům ani nedivím, že ingorujou cyklisty, když se chovaj takhle (není to prvni případ co mě zaskočil) ...