Bike Brno s elektrokoly a bakfiets

Publikováno: 12. listopadu. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

kettler_150 Letošní veletrh Bike Brno přinesl opět nášup městské cyklistiky a elektrokol. Na cyklistické dopravě se krize neprojevuje, možná spíš naopak. Téměř každý výrobce (či montážní firma) prezentující na veletrhu nabízí ve svém portfoliu městská kola. A polovina z nich má elektrický příšlap. Na první pohled také zaujaly rozšířené expozice kol pro děti. Největším překvapením, které nám ale letošní Bike Brno připravilo, bylo přepravní kolo holandského stylu, (tzv. bakfiets), vyráběný v České Republice.

Elektricky a nijak jinak?

Elektrokola se zdají být trhákem. Na český trh se nyní doslova valí dravý proud elektricky poháněných bicyklů přinejmenším od deseti výrobců či dovozců. Spořivé zájemce přitom potěší, že nejlacinější elektrokola dostane už za cenu těsně nad deset tisíc, i když se jedná o dosti humpolácké výrobky podobné spíš mopedům. Základní modely řady výrobců a dovozců s baterií podél rámové nebo podsedlové trubky jsou pak zhruba dvojnásobně drahé.

Elektrokola ovšem nedozrála jen technologicky. Nejčastěji se vyskytující modely ve střední cenové hladině (30-50 000) už na první pohled takřka nerozeznáte od malinko objemnějších kol městských, u kterých jistá robustnost dokáže zamaskovat i baterii, ukrývající se většinou v nosiči. V nabídce se pak objevila i elektrifikovaná kola horská.

Pomyslnou špičku zřejmě v tuto chvíli nabízí hi-endové městské skládací elektrokolo GoCycle, nabízené u CityBikes.

E-kolo pak kromě své široké nabídky elektrokol konečně prezentuje funkční GPS pro městskou cyklistiku.

Bakefiets ze Zlína i z Holandska

Největší holandský výrobce kol Gazelle se hodlá etablovat v ČR a na veletrhu představil svůj designově velmi zdařilý bakfiets Gazelle Cabby. Tenhle kousek se od běžných bakfiets s dřevěnou korbičkou liší jednak znatelným odlehčením, jednak řadou praktických zlepšováků (možnost změnit koš v brašnu a prostě odnést, nebo možnost jízdy se sklopeným a tedy zúženým košem). Cena odpovídá kvalitnímu designu a začíná těsně nad čtyřiceti tisíci korunami.

Na pořádné překvapení jsme narazili u výrobce tandemů a kol na kolovou a krasojízdu Bottico: Nevelký výrobce ze Zlína prezentoval naprosto klasický bakfiets s dřevěnou korbou. Takový, o jakém jsem si často stěžoval, že se k nám ani nedováží: A on se zde dokonce vyrábí a nabízí za cenu (oproti holandským originálům) právě poloviční. Kdo o bakfiets vážně uvažuje a nechce příliš utrácet, má zde výbornou šanci. (Kontakt M-cycles, Mudřík Jiří a Mudřík Josef, mcycles@volny.cz .)

Co jsem naopak nezahlédl, byly jakékoliv longtaily. Náklaďáky s prodlouženým prostorem vzadu, ať už v podobě konverzní sady od XtraCycle, nebo kola přímo postavená na dlouhých rámech (Surly, Madsen, Yuba), na veletrhu bohužel nikdo nepředvedl. Objevilo se ale několik transportních kol s masivními předními nosiči (např. Globe).

Městská (nejen) klasika

Jak už jsem zmínil, městská kola u nás už prodává drtivá většina výrobců a dovozců. Mezi těmi největšími pak snad už nenajdete takového, který by městské kolo ze sortimentu vynechal. Některý (třeba Author) je potupně schová za hradbu sportovních speciálů, jiný (Kettler) jim vyhradí čestné místo v první řadě. A jiný (Specialized) pro ně vytvoří rovnou novou značku (Globe).

Kažfdá větší značka si pak kromě měšťáků v provedení účelově moderním (třeba s extrémně nízkým nástupem) neodpustí alespoň jeden model v retrostylu.

Nejvíc mě ale potěšilo, že kola v městském stylu se už dostanou i dětském provedení — ať už jako dvanáctipalcové furtšlapy s košíkem a sedačkou na panenku, nebo jako poctivý čtyřiadvacetipalcový měšťák pro cyklisty věku těsně předpubertálního, vybavený i nábovou převodovkou a dynamem, jaký nabídli Sundance.

Tradiční slabost mám pro CityBikes, snad díky jejich snaze vytvářet městská kola adaptovaná pro náročné pražské podmínky. Během sezóny se jim povedlo řádně vyladit městská kola řady MyCity. Po zúžení balonů a snížení ráfků, instalaci kovových blatníků v barvě rámu a náhradě složitého osvětlovacího systému Reelightem nabízí tato série kola, na která je radost pohledět a zjevně také něco vydrží. Doplňky a barva jsou přitom jen a jen na vás, jak dokazují kola v barvách Ministerstva životního prostředí nebo občanského sdružení Auto*Mat.

Zahlédli jsme tradiční ,,venkovská“ kola nabízená společností Velamos. I do nich už si našly cestu tří až pětistupňové nábojové přehazovačky, zatím se ale stále drží nepraktických dynam roztáčených třením o plášť.

Totálním opakem pak bylo několik kousků určených speciálně pro agresivní jízdu v nepřátelském městském prostředí, například model SinCity od nové Authorovy značky pro mládež AGang. Cruisery, choppery a coastery se trochu stáhly, předváděl je jen německý Felt a americká Electra.

Několika stoprocentně stylovými koly se předvedlo pod značkou Globe, vytvořené jako odnož Specialized. Ta vedle sebe postavila fixie, holandera a o něco více užitkové kolo — patrně, aby ukázala, že umí všechno, špatně to ale rozhodně nevypadalo.

Fixies byla k vidění na několika místech, je jen škoda, že Mikkael z Copenhagen Cycle Chic už stačil postřehnout, že jejich módní vlna postupně opadá a nahrazují je repliky závodních kol z padesátých a šedesátých let.

Skládačky

Mezi skládačkami se prezentovaly již klasické Dahony a miniaturní Bromptony. Především Dahonům obdobná kola nabízelo opět více firem. Z nabídky vyčnívá již zmiňovaný elektrifikovaný GoCycle.

Potěšeníčko na závěr

Konečně, na veletrhu byla k vidění nekonečná řada blbinek. Východoasijská hravost sem z Tai-Wanu a Singapuru přináší spoustu zvonků a houkaček ve tvaru zvířat, lebkoidní blikačky na řidítka i na ventilky a hromady dalších doplňků, které člověk žádající jednoduchý design považuje za odpad, ale tu obyčejnou většinu, která touží po tom, mít na svém kole něco výjimečného a neutratit za to majlant, rozhodně u srdce zahřejí.

You are here: Galerie médií · ArchivPrahounakole · bike-brno-2009

Fotografie

001city_citybikes002_city_author_skupinka003_city_gazelle_retro
004city_lf005city_liberta006_city_kettler_detail
007city_kettler008city_favorit009city
010city_kross011city_octavus012city_favorit
013city_citybikes_mzp014cruis_felt015cruis_felt
016cruis_electra017cruis_electra018detske_hello_kitty
018detske_kettler019detska_leader_fox020detska_sundance_citybike
021detska_velamos022detska_kettler023detska_worker_hello_kitty
024detska_creative025detska_puky026detska_puky
027ek_ekolo028ek_ekolo_navigace029ek_ekolo
030ek_bezbenzinu031ek_bezbenzinu032ek_baterie
033ek_hercules034ek_winora035ek_izip
036ek_dinghi_frisbee037ek_gazelle038ek_kettler
039ek_emovie040ek_hercules041fixie_checker
042fixie_globe043fixies_viva044tandemy_bottico
045bakefiet_bottico046bakefiet_bottico047bakefiet_gazelle
048cargo_globe049city_globe050fold_dahon
051fold_dahon052fold_brompton053fold_brompton_skladani
054fold_brompton_slozeny055kolob_kostka056kolob_radio
057voz_burley_azub058voz_burley_azub059voz_2plus2
060voz_croozer_dog_a_cargo061voz_bob062voz_azub
063acc_na_ventilky064acc_sedlo_bbb065acc_houkacky_etc
066acc_zamky067acc_zamky068acc_diodova
069acc_diodova_crazy2070acc_diodova_crazy3071acc_diody_skulls
072acc_kosik_brooks073acc_huby074ek_gocycle
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat