Čtyřicet webů, o které by se mohl zajímat městský cyklista

Publikováno: 24. února. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. května. 2014
Autor: redakce

Informací není nikdy dost. Shromáždili jsme pro vás rovných čtyřicet webů, které člověku jezdícímu po městě a současně prahnoucímu po informacích nabídnou vše, co by chtěl vědět, ale bál se zeptat: Od specializovaných webů, přes mezinárodní inspiraci, přes stránky, které s tématem městské cyklistiky pouze tak trošku koketují, až po weby snoubící poučení s humorem, někdy dost drsným. Snažili jsme se vybírat ty weby, které sami pravidelněji navštěvujeme a proto známe jejich obsah.

Protože naše jazykové schopnosti jsou omezené, zařadili jsme jen weby psané v češtině, slovenštině a angličtině.

1-10: ČR (a SR) top ten

1. Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy (cyklostrategie.cz)

I když se web zdá být zaměřený spíše na odborníky a samosprávu, obsahuje spoustu zahraniční inspirace přeložené do češtiny — především obsažná fotoalba z řady evropských měst, zaměřená stejnou měrou na infrastrukturu a styl. Pozornost je zaměřena na městskou i rekreační cyklistiku. Koho zajímá, proč někde něco nejde, zjistí, že v řadě míst v zahraničí (ale i u nás) to jde: a obvykle snadno.

2. Nakole.cz (nakole.cz)

Jeden z prvních cyklowebů, který věnoval stejnou pozornost cyklistice jako sportu a jízdě na kole jako dopravě. Pravidelně zde vycházejí zásadní články zabývající se cyklistickou dopravou. Městské cyklistice věnuje zvláštní kategorii. Součástí webu je také navštěvované webové fórum, kde se o dopravní cyklistice často diskutuje.

3. Praha cyklistická (www.praha-mesto.cz/cyklo)

Oficiální pražské cyklodopravní stránky. Hlavní devizou pro mimopražské jsou detailně zpracované rady, jak na kole jezdit po městě (tzv. návod na použití města). Web dále obsahuje oficiální pražskou cyklomapu a podrobné informace o nové infrastruktuře (když je o čem informovat).

4. Brno na kole (www.brnonakole.cz)

Stránky občanského sdružení prosazujícího zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu v Brně. Součástí webu je pěkná cyklomapa města. Pro Brňáky, kteří jezdí po městě, zásadní stránka.

5. Plzeňsko na kole (plzenskonakole.cz)

Stránky administrované Radkou Žákovou („Cykloradkou“) se hodně věnují dopravní cyklistice na Plzeňsku a v Plzni, současně jsou ale čtivým webem pro místní rekreační cyklisty. Najdete zde řadu informačně velmi hodnotných a poučných článků.

6. Město na kole (mestonakole.eu)

Web aktivního pardubického občanského sdružení. Blog obsahuje řadu inspirativních článků zajímavých i pro mimopardubické, popisujících zkušenosti ze zahraničí, odkazujících zajímavá videa apod.

7. Opavou na kole (www.opavounakole.info)

Web se věnuje cyklistické dopravě v Opavě, mimoto obsahuje odkazy na řadu zajímavých dokumentů ke stažení věnovaných podpoře cyklistické dopravy ve městech, zklidňování dopravy apod.

8. Cyklistika pro všechny (www.cyklistikakrnov.com)

Velmi obsažný web se spoustou informací (ačkoliv některé z nich by potřebovaly poněkud zaktualizovat). V současnosti žije daleko více webový facebook.

9. Cyklojízdy (cyklojizdy.cz)

Web cyklojízd se sice zaměřuje především na Prahu, má ale ambice pokrývat i akce v jiných městech. Součástí webu je diskusní fórum pro registrované zájemce, kteří chtějí aktivně spolupracovat na pořádání cyklojízd.

10. Cyklodoprava (slov, www.cyklodoprava.sk)

Web věnovaný cyklistické dopravě na Slovensku. Zajímavé je porovnání reality u našich východních sousedů, s nimiž jsme až donedávna sdíleli dopravní legislativu.

11-20: Nejvlivnější píší anglicky

11. Copenhagen Cycle Chic (en, www.copenhagencyclechic.com)

Stránky dánského filmaře a propagátora městské cyklistické dopravy Mikaela Colville-Andersena propagují cyklodopravu tím nejpozitivnějším způsobem: fotografiemi krásy a poetiky městské cyklistiky. Hnutí Cycle Chic se stalo celosvětově proslulým a „licencovaným“ v desítkách dalších měst (včetně např. Budapešti).

12. Copenhagenize (en, www.copenhagenize.com)

Vážnější Andersenův web, celosvětově významný zdroj inspirace a argumentace při propagaci cyklistické dopravy. Andersen ve svých blozích často poukazuje na propojení kultury a vnímání dopravy, nebo řeší (u nás) kontroverzní témata, jako jsou cyklistické přilby či kultura strachu.

13. A View from the cycle path (en, hembrow.blogspot.com)

Blog Davida Hembrowa, Angličana, který se přestěhoval do Nizozemska. Články obsahují řadu inspirativních příkladů dobré praxe, díky které je Nizozemsko cyklistickou velmocí. Přísný kritik neúspěšného britského přístupu k rozvoji cyklodopravy, který je v řadě případů podobný tomu českému. Jestliže chcete vědět víc o dopravní politice nizozemských regionálních městeček, vnímané bezpečnosti, nebo absolutní zodpovědnosti, pak toto je ten pravý web.

14. Momentum planet (en, momentumplanet.com)

Webové stránky významného tištěného časopisu zaměřeného na dopravní cyklistiku (facebook).

15. The Sartorialist (thesartorialist.blogspot.com)

Kvalitu veřejného prostoru a městské kultury spoluvytváří každý z nás tím, jak se do města oblékne. Myslíte si, že vkusné městské oblečení nemá s jízdou na kole nic společného? Pak se nedivte, že nás zahraniční návštěvníci považují šmahem za burany.

16. Bike Portland (en, www.bikeportland.org)

Web ukazuje cyklistickou kulturu a problémy v jednom z nejprogresivnějších amerických měst. USA je na tom, pokud jde o cyklistickou kulturu České republice velmi blízko…

17. London cyclist (en, www.londoncyclist.co.uk)

Stránky věnované praxi městské cyklistiky v Londýně. Kromě dopravních témat (způsob jízdy) často představují nebo recenzují produkty vhodné pro městskou cyklistiku „ve ztížených podmínkách“, jako jsou světla, pláštěnky, brašny a batohy apod., které se do ČR ještě nedovážejí, ale lze je získat ze zahraničí.

18. Crap Cycling & Walking in Waltham Forest
(en, crapwalthamforest.blogspot.com)

Až budete mít dojem, že podmínky u nás jsou tak zlé, že nemůže být hůř, přečtěte si několik štiplavých článků na tomto blogu. Britská realita ukazuje, že vytvořit cyklistickou infrastrukturu, která cyklisty od jízdy přímo odradí, je více než snadné.

19. Warrington Cycle Campaign – The Facility of the Month
(en, homepage.ntlworld.com)

Ještě absurdnější zkratku ukazující, co všechno je v rámci cyklistického technodadaismu (vysvětlení zde) možné vybudovat, nabízí proslavená sekce webu Warrington Cycle Campaign. Anglicky rozhodně rozumět nemusíte.

20. Carbusters (en, carbusters.org)

Životní prostředí měst, vše prostupující automobilová kultura, jízdní kolo jako prostředek očištění města od nadbytečných aut. Zásadní hodnotou, kterou web nabízí, jsou pdf všech dvaačtyřiceti vydaných čísel tištěného časopisu Carbusters, který vycházel od jara 1998 do léta 2010, a který vám rozhodně vloží do hlavy hodně brouků.

21-29: Lokální a subkulturní

21. Auto*Mat (www.auto-mat.cz)

Stránky občanského sdružení zabývající se obecně dopravou v Praze včetně dopravy cyklistické. Auto*Mat zastřešuje některé pražské aktivity podporující cyklistickou dopravu.

22. Praha Fixed Gear (en, prahafixed.wordpress.com)

Web pokrývající aktivity pražské fixies komunity. Stránka pro toho, kdo se zajímá o styl, design, bikepolo nebo alleycaty. V současnosti asi nejvíc „punkový“ pražský cykloweb.

23. Pedal project (pedal-project.com)

Web pražské skupiny milovníků designu, cyklistiky a kulturního městského životního stylu.

24. Cyklisté Liberecka (www.cykliste.cz)

Občanské sdružení se věnuje cyklistické dopravě v celém Libereckém kraji.

25. Ostravou na kole (www.ostravounakole.cz)

Stránky neformálního sdružení zasazujícího se o zlepšení podmínek pro cyklisty v Ostravě.

26. Olomoučtí kolaři (olkolari.cz)

Stručný web sdružení Olomouckých kolařů slouží především k informování o plánovaných akcích a výletech sdružení. Sdružení navrhuje a připomínkuje městské návrhy rozvoje sítě cyklotras v Olomouci.

27. Bicyklové Brno (www.bicybo.cz)

Web dobrovolného sdružení zájemců o rozvoj cyklistické dopravy v Brně. Sdružení vzniklo již v roce 1990.

28. Mulica (slov, www.mulica.sk)

Stránky občanského sdružení Mulica, které se snaží o zlepšení podmínek pro cyklisty v Žilině.

29. Klub pražských cyklistů (www.klubcyklistu.cz)

Nepříliš často aktualizované stránky organizace sdružující pražské cyklisty, neoplývající ovšem zrovna aktivitou.

30-35: Městská cyklistika jako bokovka

30. Alternativní cyklistika (www.alternativni-cyklistika.cz)

Web spojený s výrobcem lehokol AZUB má městskou cyklistiku jako jedno ze svých hlavních témat. Články na téma městské cyklistiky se objevují přibližně jednou za čtrnáct dnů.

31. horydoly.cz

Outdoorový web se nepravidelně věnuje kritice nedostatečných podmínek pro jízdu na kole v Praze.

32. Kolo.cz (kolo.cz)

Komerčněji zaměřený cykloweb se příležitostně věnuje i tématům jako je jízda v provozu či městská kola. Informace, které zde najdete, se většinou již stačily objevit někde jinde, zpracování je ale zato srozumitelné i naprostému laikovi.

33. Zápisník pana Cuketky (cuketka.cz)

Ačkoliv se to napohled nezdá, Cuketka o nás blahé paměti napsal několik pochvalných článků. Protože dobré jídlo má blízko ke kvalitě života a prostředí — a tím i k městské cyklistice, jsme s panem Cuketkou naladěni takříkajíc na stejné vlně. Tímto vracíme poklonu!

34. Dopravní web (dopravni.net)

Cyklistická doprava ve městě je součástí širších dopravních vztahů a vždy funguje v kontextu dopravního systému města jako takového. Stránky dopravního webu se sice nevěnují přímo cyklistům, zabývají se ale dopravou jako takovou se zvláštním přihlédnutím k dopravě veřejné.

35. Blog Martina Šubrta (subrt.blog.idnes.cz)

Zajímá-li vás kvalitní vhled do neduhů, kterými trpí pražský veřejný prostor a pražská veřejná doprava, pak vás uspokojí řada podrobných a kritických příspěvků Martina Šubrta. Nezbytné čtení pro každého, kdo chce komentovat rozhodování o dopravě v Praze.

36-38: Bloggeři cyklisté

36. Fijalky blog (fijalky.blog.cz/rubrika/koloslapka)

Fijalčin ke čtení velmi příjemný blog se v létech 2008-9 věnoval dojížďce do práce na kole. Kdo jezdíte po městě jako je Praha, poznáte v těch několika cyklistických příspěvcích hodně z toho, co sami na cestách zažíváte.

37. Medvědovy osobní stránky (www.medved.wbs.cz)

Medvěd se nebojí nikoho a ničeho — ani názorů, které většinová populace rozhodně nesdílí. Je to zarputilý propagátor jízdního kola z pozice přísného odmítání individuální dopravy. Jestli máte chuť na trochu silné kávy, můžete se zkusit Medvědovými stránkami pročíst.

38. Postřehy malé čarodějky (vikalime.blogspot.com)

Malá čarodějka je manželkou jednoho z redaktorů tohoto serveru a tak má ke kolům velmi blízko. A i když nejezdí po Praze na kole každý den, o to častěji o svých cestách píše.

39-40: Komiks

39. Yehuda Moon and the Kickstand cyclery (www.yehudamoon.com)

Cyklistický komiks vpravdě ze života. Už po tři roky vychází (téměř) každý den nový tříobrázkový strip, který často vtipně glosující nuance jízdy na kole. To vše na pozadí příběhu spolumajitelů nevelkého obchodu s jízdními koly.

40. Sprocketman (www.uscoles.com/sprocketman.pdf)

A kdybyste náhodou nevěděli, jak efektivně a bezpečně jezdit na kole v provozu, Sprocketman vám pomůže!

Na koho se nedostalo

Bezpochyby existuje spousta dalších stránek, které dnes přinášejí cyklistům průběžné informace o cyklistickém dění. Facebook okupuje několik skupin či stránek bez pozadí mimo, publikujících průběžný informační feed především o obecné cyklistice. Samotný charakter tohoto média nicméně neumožňuje o mnoho víc, než pro kvalitnější informace linkovat někam jinam. Vyhnuli jsme se i webům postavených kolem prodejen jízdních kol. V angličtině jsme se omezili na několik výběrových blogů, přinášejících informace v ČR převážně nepublikované (zajímavý seznam blogů v angličtině najdete třeba na webu londoncyclist). Vynechali jsme také úzce zaměřené zahraniční weby věnované speciálním tématům jako je přilbová debata (cyclehelmets.org/) či dopravní ježdění (vehicular cycling www.johnforester.com), raději jsme odkázali na blogy, které v této věci přinášejí zprávy z více zdrojů.

Jestli si myslíte, že jsme nějaký významný nebo zajímavý blog či web nespravedlivě opomenuli, nebojte se na něj odkázat v komentáři!

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

vladimir galas 24. 2. 2011, 21:36

dobry vecer organizuji pravidelne cyklisticke vylety na kole praha a okoli skloro 2 roky jsou to pohodove projizdky ve skupine lidi cestou posedime v hospudkach a pozname zajimave lidi. Web http://galas.borec.cz

Dig 28. 2. 2011, 10:00

Ahoj! Jsme parta sportovních nadšenců (amatérů), kteří se vyžívají v celoročních pravidelných vyjížďkách na kolech. Rádi bychom rozšířili naše řady. Pokud chceš zažít nevšední zážitky, překonat své možnosti a taky se pořádně zasmát, není nic snažšího než se k nám přidat. Napište. Těšíme se na vás...

Mistr Lei 28. 2. 2011, 12:23

Medvěd a M. Šubrt u mě vedou.

pekas 2. 3. 2011, 21:08

London Cycling Campaign http://www.lcc.org.uk/ , ti taky mají různé nápady. Momentálně třeba cíl zdvojnásobit během roku "sílu svého hlasu" = počet podporovatelů: http://www.lcc.org.uk/index.asp?PageID=47

Aleš Linhart 7. 3. 2011, 07:46

A co třeba www.cykloatlas.cz kde je nejpodrobněšjší vrstvou dynamická on line mapa Prahy??????

Štěpán 9. 3. 2011, 03:57

Nejsem si tak úplně jist, jestli by se o to měl zajímat "průměrný městský cyklista". Jako ukázka toho, co si na FD myslí, že je vhodné pro cyklisty to ale za shlédnutí stojí
a href="http://www.fd.cvut.cz/projects/k612x1rc/diplom.html">http://www.fd.cvut.cz/projects/k612x1rc/diplom.html
Zajímavé jsou minimálně obrázky z odevzdaných diplomových prací. U třetího jsem si všiml, že je mimoděk hodnotím podle verbálního měřítka kvality projektu a přišlo mi, že by u mne asi neuspěly. Tak jsem ty podrobné situace nakonec prošel všechny a skutečně tam není jediná, ke které bych neměl výhrady, kdyby se mi dostala na stůl. Jestli tohle má být budoucnost... :-(

Štěpán 9. 3. 2011, 04:03

ten odkaz se nějak zmršil, místo malého "x" tam skočilo "krát" - tak znovu:
http://www.fd.cvut.cz/projects/k612x1rc/diplom.html

prt 9. 3. 2011, 10:37

Bohužel je pravdou, že FD ČVUT není zrovna dobrý ústav pro budoucí odborníky na cyklodopravu. Ono asi ani pro ty stávající (myslím vedoucí diplomek)...

Štěpáne, který diplomant obstál? Jestli se shodneme.

Vratislav Filler 9. 3. 2011, 11:26

Ty práce nejsou k dispozici online?

Mistr Lei 9. 3. 2011, 14:09

To by mě zajímalo, nechcete to trochu rozvést?

Tak trochu profesní deformace :-)

Petr M 11. 3. 2011, 19:46

Regionální web krnovsko-osoblažsko: http://krnov.cyklistikakrnov.com

Vratislav Filler 11. 3. 2011, 21:26

Mr Lei: Jako poučený laik chápu, že ústně se to trochu hůř popisuje. Sám jsem si to prošel a viděl jsem tam dost věcí, po kterých bych opravdu nerad jezdil a které mi přišly, že v kontextu toho kterého místa nejsou řešené zrovna šťastně, ale že bych měl konkrétní výhradu ke každému výkresu, to zase ne.

Napadá mě jedině, že by pánové C+P+S (+Štěpán) vypsali na FD volitelné kurzy, které by se pokusily to nějak srovnat. U nás na geodézii taky chodili na výběrové předměty (třeba z teorie tíhového pole) přednášet lidi, co to fakticky dělají na mezinárodní úrovni...

Petr Dlouhý 12. 3. 2011, 09:16

Zajímavý je například obrázek [1], který není fotkou, ale fotomontáží - ve skutečnosti tam není ostrůvek, ale pouze dvojitá čára se zelenými sloupky. Docela by mě zajímalo, jestli současné řešení vychází z té práce, je to naopak, nebo je to náhoda, že to dopadlo tak podobně.

Také mi ty práce nepřijdou vyloženě tragické. Je třeba vycházet z toho, že je nutné dodržet omezení daná špatnými předpisy a normami. Také je část prací už celkem stará, z doby, než se začala silněji prosazovat řešení v HDP.
Samozřejmě mnoho prvků na těch obrázcích je celkem nepříjemných, zvlášť když se cyklopruh/stezka musí podle zákona použít. Myslím ale, že kvalitu prací z těch obrázků tak úplně posoudit nejde, protože bude hrát velkou roli zdůvodnění konkrétního řešení a diskuze řešení alternativních.

[1] http://www.fd.cvut.cz/projects/k612x1rc/images/C101.jpg

Luboš Kala 14. 3. 2011, 11:23

Ještě k těm webům bych přiřadil zelené stezky -www.greenways.cz pro městské i neměstské cyklisty v ČR a www.aevv-egwa.org pro Evropany ;-)

Štěpán 17. 3. 2011, 04:03

> prt
No, neshodneme - neobstál ani jeden (nakonec to i píšu ;-). Třeba jsem na ně moc přísný, ale myslím si, že ne.

> Mistr Lei
Není to jen v (ne)cyklističnosti, ale v celku.

> Vratislav Filler
No já ti nevím… vím o sobě, že moc nedokážu učit, takže se do toho nehrnu. Před pár lety jsem měl nabídku vést jednu diplomku, ale zdravě jsem usoudil, že to není práce pro mě. Dodneška nelituju :-).

Ten problém není jen v cyklistické infrastruktuře, ale všeobecně. Postupně jsme tady měli na brigádu pár studentů, a když jsem tak po očku viděl, co všechno na FD projde… nikoho tam nezarazí, že když vede z prvního patra do druhého rampa, tak by v druhém měla být vidět na stejném místě, ale není. Že má v každém patře jiný sklon (takže v obou patrech se na ni vjíždí ve stejné pozici, akorát jednou dolů a jednou nahoru) taky nikomu nevadí. Dokonce je na výbornou, když auto udělá zatáčku o 180° kolem 0,25 m široké zdi (poloměr vnitřního otáčení cca 0,35 m). Takže tady horko – těžko vycepujeme jeden kus za pár let.
Zakopaný pudle bude v typické kariéře vyučujících: maturant – bakalář – inženýr – doktorand (to už vede cvičení) – doktor čehosi (už učí) – vědecká síla. Jestli jsi tam nezahlídnul praxi, tak jsi ji nezahlídnul správně.

>Petr Dlouhý
Diplomka vychází z původního projektu. Návrh „něčeho pro cyklisty“ je z roku 2007 nebo 8 (Magoš tvrdí 2008); diplomka má obhajobu 20.1.2010, takže reálné zadání nejdřív tak leden 2009, ale klidně i později. Ostatně nebylo by to poprvé (a asi ani naposled), co diplomka na FD vznikla na základě skutečného projektu jeho přebráním a mírnou úpravou. nedělám si iluze, že na jiných fakultách se to neděje taky.

Mám-li něco pohanět, tak co třeba křižovatku na Špejcharu (tato situace s dopravním značením)? Tu známe asi všichni. Diplomka dostala třikrát (vedoucí, oponent, obhajoba) hodnocení „výborně“ a navrch i cenu za vynikající diplomovou práci (to se běžně nestává ani u jiných 3×výborných). Také mezi těmi vystavenými obrázky patří spíš k nadprůměru.
Nám vštěpovali, že diplomka je (na rozdíl od různých semestrálních prací) už hra na realitu, kterou by mělo jít vzít, svázat do mašliček a jít podat na úřad. tam by měla projít jako normální skutečná práce. Takže proč si myslím, že by tato neprošla:
- přechod přes Pelléovu je signalizovaný jen napůl (část přes pás pro cyklisty je ponechaná jen na přednost pěších na přechodu). Tohle bezpečnostní riziko nemá šanci projít u nikoho, kdo schvaluje SSZ. S tím souvisí i umístění stopčáry a dost nezvyklé umístění návěstidla CE.
- u návěstidla CE od Pelléovy, nebo alespoň někde poblíž, chybí značka upravující přednost v případě, že křižovatka není řízena signalizací. Takto by cyklista mohl mít dojem, že má přednost zprava před směrem z letné, kde je ale správně P2. Smrtelná past jak vyšitá.
- když už jsme u Pelléovy – zatímco od severu je ostrůvek opatřen C4a (a nejspíš i Z4b), tak od jihu, kde je to víc zapotřebí, tyto značka chybí.
- analogicky z Badeniho – dva ostrůvky, ale „dvojznačka“ C4a + Z4b nikde. Tedy abych nekřivdil – ve směru od severu tam je, ale umístěná někam na začátek dopravního stínu, kde nemá co dělat.
- popojedem Badeniho jen trochu dál, a narazíme na značku podélného stání, která je umístěná asi tak v půlce dlouhého šikmého stínu. v případě rozporu svislých a vodorovných značek mají svislé přednost, takže tady už by se smělo legálně parkovat na stínu, vešla by e tam dvě až tři auta (podle naznačených stání dále). V tom místě by ale „legálně“ parkující auta dost překážela autům projíždějícím, o jasném zásahu do piktokoridoru nemluvě.
- Badeniho směrem do křižovatky – podle směrových šipek by se zdálo, že jsou tady dva řadicí pruhy, ale ve skutečnosti je tady jen jeden. WTF? Umístění předsunutého stání jen na jedné půlce dává tušit, že pokud chce cyklista odbočit vlevo, musí si stoupnout doprava, což ovšem podle zákona zcela správně nesmí. Tady je rozpor i s další fotomontáží.
- pořád vjezd z Badeniho: zatímco hned za přechodem vzniká piktokoridor, tak před ním (a v celé Badeniho) není nic. Tam by se přitom jistě vešel, určitě líp, než za zúžení vloženým ostrůvkem. Tam se ty jakože dva řadicí pruhy najednou musí vtěsnat do místa pro jeden. Asi se předpokládá vzájemné boční lisování aut…
- Milady Horákové směrem z křižovatky na východ má uspořádání: vyhrazený pruh pro cyklisty a dva jízdní pruhy pro ostatní. Ve vyhrazeném pruhu se nesmí zastavit a stát (§27,1i), takže B28 směrem na východ je zbytečná. Překvapuje o to víc, že směrem na západ je uspořádání stejné, ale značka chybí. Člověk nemusí znát pravidla provozu, aby z tohoto rozporu dovodil, že jeden z těch rohů je špatně.
- C4a + Z4b chybí i na ostrůvcích v ulici Milady Horákové. Pravda je, že směrem na západ si dovedu představit, že by tam nebyl a svedlo se to na tramvajové těleso.
- přechod přes ulici Milady Horákové a přes Badeniho ve střední části nemá značení, přestože signální pás na to nijak neupozorňuje (neměl by být dotažen až k varovnému). Navíc při signalizaci odpadá i ten alibistický důvod (o blbých chodcích) proč přechod přes tramvaj neudělat, a normálně se dělá. Přes Milady Horákové by dokonce být měl, protože je evidentně dost dlouhý na to, aby musel obsahovat vodicí pás přechodu. Návazná část přes vjezd od východu nejspíš také.
- vedení pruhů křižovatkou. Zejména „esíčko“ v křižovatce při jízdě západ -> východ je zbytečné a šlo by zmírnit, pokud ne přímo odstranit.
- vodicí čáry křižovatkou: západ-> východ krátké, východ -> západ dlouhé. Opět nejednotnost řešení stejné věci kousek od sebe (jako u B28 výše). Bez změření těžko soudit, ale správná varianta (1,5/1,5/0,25) bude asi ta krátká. Každopádně selským úsudkem je jedna špatně.
- tlustou čárou vytažené cosi na výjezdu na západ vedle tramvajového tělesa. To jsem bohužel nepochopil… přitom by stačilo vedení levého odbočení z Badeniho plynule navázat do obruby tramvajového tělesa, než tam takto uměle vytvářet v podstatě těsně umístěný protisměrný oblouk.
- zrušený přechod přes západní část Milady Horákové. Je to škoda, klidně tam mohl zůstat. „Ostrůvkové“ místo tam na něj je a než obíhat celou křižovatku po třech přechodech dokola (zvlášť v Badeniho – viz následující bod).
- rozlehlost křižovatky. Když už je zrušený přechod přes západní část Milady Horákové (a ještě jednou: je to škoda), tak se dala křižovatka ze západu zkrátit o dobrých 10 m (odhadem podle 5 m šipek). Naprosté zvěrstvo na pěších je pak odsunutí přechodu přes Badeniho. Kdyby měl jenom zůstat tam, kde je dnes (přibližně v místě zalomení plotu domu na pravém rohu). Vjezd do křižovatky by byl regulerně jednopruhový (nikoli jako v návrhu „něco mezi jedním a dvěma“. pro dvoupruhový vjezd by se případně upravil tramvajový oblouk (pokud to jde – podle mapy má poloměr cca 26 m, takže trochu upravit by ještě snesl). Jako vedlejší produkt zmenšení křižovatky se dostanou menší mezičasy a tím větší kapacita (ikdyž ne o moc).
- různě široké cyklopruhy křižovatkou – ze severu na jih (a zpět) širší než z východu na západ (a zpět). Proč? Nejúchylnější je vybočení širokého cyklopruhu z úzkého před Badeniho – toho si při návrhu ani hodnocení přece nešlo nevšimnout.
- cyklopruhy dominují křižovatce a přebíjí vše (rozumněj ostatní značení), ikdyž to by rozhodně neměly (vz třeba magoší detail). Zato jim – coby cyklopruhu – chybí symbol jízdního kola (V14). Je to vůbec cyklopruh?. Pokud to nemají být cyklopruhy, ale jen vedení „obyčejného“ pruhu křižovatkou, pak mají naprosto špatný typ čáry. A nakonec jako už po několikáté nesystematičnost řešení - všechny ostatní značky jsou v cyklopruhu potlačeny, jen čára vedoucí levé odbočení z Badeniho při prvním překročení cyklopruhu přežila (ale o dva metry dál už zase ne). Naproti tomu cyklopruh mířící ze severu na jih se už nestačil nechat přerušit západo-východním kolegou a zůstala tam nadbytečná čára.
- je vůbec nutné dělat cyklopruhy křižovatkou? Ve směru západ – východ (a zpět) to smysl má, cyklopruhy navazují na obou koncích. Ale ve směru sever – jih (a zpět) se o tom dá pochybovat. Průjezd jih -> sever vypadá takto: v Badeniho nic, předsunuté stání, na začátku křižovatky pár metrů piktokoridoru, křižovatkou cyklopruh (bez značení) a okamžitě za ní zas piktokoridor. Kdyby přes křižovatku vedl od začátku piktokoridor, vypadalo by to logičtěji.
- někde výše jsem zmínil slepecké pásy. Je celkem příjemným zjištěním, že už se úpravy pro nevidomé učí. Ve většině ostatních vystavených diplomek to s nimi nebylo valné, tohle je jedna z čestných výjimek. Kdyby… kdyby na náběhu chodníku nebyl správně jen jeden z šesti ukázaných varovných pásů. Správně je ten u jednosměrky do Pelléovy – varovný pás je přetažen až do části náběhu (měl by být až tam, kde je obrubník 8 cm vysoký). Otázka je proč je jeden dobře a pět špatně (a není tomu naopak). Tenhle jeden musel dělat někdo, kdo o tom ví trochu víc, než zpracovatel ostatních. A tady se vrací zpět domněnka o tom, zda základem nebyl už hotový projekt (jak ho asi známe dnes) a diplomka vznikla jen jeho drobnou úpravou s tím, že tento varovný pás měl štěstí a přežil bez úprav.
- k vlastním nepřímým levým odbočením. Sluší se uvést, že nejsem jejich příznivcem, nicméně snažím se je chápat. Ale tady mi nedochází, co vlastně řeší nepřímé levé odbočení z Badeniho. Představuju si to tak, že přijedu ke křižovatce, postavím se do předsunutého stání před auta a na zelenou vyrážím s tím, že mám všechna auta za sebou. V protisměru nic, čemu bych měl dávat přednost (maximálně tak cyklista, pokud bude SSZ nastavená tak, že ty vjezdy pustí proti sobě), takže ukážu a odbočím. Proč je v tomto směru lepší použít nepřímé odbočení? Asi jen proto, aby tam bylo do počtu, když už jsou všude kolem. Tohle jsem prostě nepochopil ale přiznávám, že je to možná i mnou, než jen pochybným návrhem.
- Poslední podivnost (na kterou jsem přišel) je o kousek dál, ale s touto prací také souvisí. Fotomontážní vize cyklopruhu Badeniho navázáním na cyklopruh Chotkovou. Autorovi odpustíme zbytek původního značení na kanálu (ale když už to dělám, tak pořádně...) a podíváme se, kam to vlastně cyklopruh vede. Mezi chodník a ostrůvek tramvajové zastávky. Šířka podle digimapy 3,3 m, v reálu nebude o moc jiná. I při zanedbání různých odstupů se tam cyklopruh nemá šanci vejít. Podle pražského manuálu ani piktokoridor (přestože osobně si myslím, že právě do takto zúžených míst patří). Photoshop CS2 (viz vlastnosti obrázku) ale snese hodně a že by se tam někdo obtěžoval dojít s metrem... Nezbývá než zalitovat, že tento úžasně přizpůsobivý cyklopruh nedoputoval až ke křižovatce na Špejcharu, kde místo pro změnu je.
Na fotce v protisměru je pak vidět piktokoridor, kterak se zase bojí přejezdu přes křižovatku a tak se schovává jen v relativně bezproblémových místech.

Koukám, že je to najednou docela dlouhé... sorry.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat