Příběh ulice, Utrecht

Publikováno: 02. ledna. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. května. 2014

Každá ulice má svůj příběh, který se stále píše. Některá místa se mohou v průběhu století hned několikrát změnit k nepoznání. Příběh ulice v Utrechtu ukazuje, že změny, které kolem nás probíhají, nemusejí být jen jednosměrné. Věřte nevěřte, jsou i města, kde ulice, kvůli autům dříve rozšířené, vracejí do původní šířky.

Ulice plná života v historickém centru města Utrecht v Nizozemsku. Když se podíváte více zblízka, dvě věci vás praští do očí. Prostor je na ulici ze středověku docela široký a nejezdí tu žádná osobní auta. Na Google mapách je značena jako bezvýznamná boční ulička, ale to neodpovídá jejímu historickému významu. Ulice byla součástí stezky z východu na západ již před 800 lety. A že to tak vždy platilo, je patrné na mapách z let 1675 a 1900.

Ve dvacátých letech měly ulice na této hlavní trase problém s rostoucím objemem dopravy. A tak město připravilo plány na rozšiřování úzkých středověkých ulic. Všechny budovy na pravé straně budou muset ustoupit, aby získala šířku jako má tato ulice, kde již byly strženy. O pět let dříve byla takto úzká, ale celý tento blok byl zdemolován. Ulice v pozadí je ta, kterou jsme viděli předtím. Byla řešená stejně. Nejdříve se přestavěla strana napravo a poté se odstranila celá řada domů nalevo.

Tímto z naší ulice udělali v padesátých a šedesátých letech nejdůležitější trasu z východu na západ. Rychlou a širokou čtyřpruhovou silnici přímo historickým srdcem města. Stále však nebyla zcela dokončena. Stále jí některé domy stály v cestě. Ty se také odstranily. Takže motorová doprava se mohla valit bez zábran. Na chvíli. Provoz narostl tak rychle, že mnoho dalších silničních průtahů vypadalo jako nezbytné řešení, aby motorová doprava dostala ještě více prostoru. To by vedlo k radikálním demolicím v celém historickém centru a ke změně struktury a měřítka celého města. Domy staré celá staletí byly naráz odstřeleny a nahrazeny mnohem většími a fádnějšími budovami z padesátých a šedesátých let. Ale stejně se město nemohlo vyrovnat s neustále rostoucím automobilovým provozem a stalo se velmi nepěkným místem k žití.

Ale časy se změnily a nová generace otočila plány města vzhůru nohama. Aby bylo prostředí k životu uchráněno, osobní auta byla v srdci města zakázána zcela. Ulice, které se stihly rozšířit, aby dle starých plánů uvolnili místo autům, byly obnoveny ve své původní šířce. Dostavba domů vrátila ulicím původní lidské měřítko. Vymístění průjezdné dopravy znamenalo pro město obrovskou změnu, dokonce i pro ulice, které nejsou úplně uzavřené. Přehrazení pouhých několika klíčových ulic stačilo k tomu, aby byla klidná i tato. Náměstí byla vyčištěna od zaparkovaných aut, aby se proměnila na místa, kde chtějí lidé pobývat.

Všechna tato opatření vedla k odlišnému typu průjezdné dopravy, který zabírá méně prostoru, dělá méně hluku, a pro který jsou ulice dostatečně široké takové, jaké jsou. A ulice, kterou jsme začali, je málem širší, než je vůbec nutné. Byla hlavní ulicí po více než 800 let. Rozšířena ve dvacátých letech, ale nyní uzavřena pro osobní auta, aby město zůstalo příjemné.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Hrabosh 2. 1. 2012, 11:32

Jako kdybys to neznal... Nejdříve ale museli postavit okruh (zjistění, že ať bourají jak chtějí a snaží se vyhovět autům co to jde nikam nevede samozřejmě nemělo na rozhodnutí žádný vliv).

zemze 2. 1. 2012, 17:29

Mit okruh neni zadna vyhra. Musis zaridit, aby se uvnitr okruhu nepohybovali lidi v autech. Tranzit je u mest vuci vnitrni a zdrojove/cilove doprave mensinovy.

Piškvor 2. 1. 2012, 20:43

Jo, okruh. Všimli jste si, kudy fakticky povede (kvůli severnímu a východnímu NIMBY) okruh v Praze? Blanka - SJM - Jižní spojka - Mrázovka - Strahov, pokud mě oko neklame. (pochopitelně "je třeba Blanka II, aby byl okruh alespoň přes Rybníčky a ne po SJM" a potom "je třeba Břevnovská radiála a Radlická radiála." To bude panečku okruh - jako řemen!

shamania 2. 1. 2012, 21:30

Okruh sice neni postacujici podminka, ale nutna je bezesporu.
To video, ale take ukazuje, ze mesto ma byt pruzne a reagovat na aktualni potreby.

Vratislav Filler 3. 1. 2012, 10:02

No, když se na ten okruh v Utrechtu podívám, tak, odhlédnu-li od rozdílné velikosti měst, je (s výjimkou toto průtahu A2) charakterem spíš vnější než vnitřní.

Hrabosh 3. 1. 2012, 10:21

Blanka-Strahov-Mrázovka-Jižní Spojka-Štěrboholská radiála-Vysočanská radiála-(Průmyslový polookruh)-Holešovičky-Blanka

Pro nákladní dopravu to funguje částečně (není to okruh), ale Mezi z R7 se na D8 po dálnici dá dojet i dnes.

Nějaké další výmluvy?

Matka 5. 1. 2012, 08:41

K článku Sčítače sčítají:
Omlouvám se, že svůj komentář dávám sem, ale považuji za pikantní, že v závěru článku o scítačích autor nabádá k tipování a komentování, a zatím je u toho článku diskuse uzavřena.
Takže se zeptám zde, co přesně znamenají veličiny "špičkový den, špičková hodina, špičková denní intenzita, špičková hodinová intenzita" se kterými autor pracuje v jednotlivých prezentovaných grafech?

Vratislav Filler 5. 1. 2012, 09:09

Matka: Omlouvám se, chyba redaktora, už je to spravené.

Špičkové dny jsou nejvyšší, několikrát přibližně opakované hodnoty. Jedná se tedy o odhad maximálního průjezdu za příznicých okolností (počasí). Byly vyloučeny zjevné excesy (stávka, cyklojízda, chyba přístroje). A je to přečtené z grafů, proto jsou hodnoty zaokrouhlené. Je to vidět napříkla na grafu z Letňan, kde jsem to možná i docela podstřelil.

Hodinové jsou maxima po vyloučení výše zmíněných excesů.

Matka 5. 1. 2012, 09:24

Děkuji za opravu, chcete-li, tak tyto naše komentáře přesuňte odsud pod daný článek.
Špičkový den je nejvyšší za jaké období?
Co to je prosím, několikrát opakovaná hodnota, přibližně opakovaná hodnota, jak se určuje příznivá okolnost, jak byla čísla zaokrouhlena, co je to podstřelit?
Děkuji.

Vratislav Filler 5. 1. 2012, 10:01

- špičkový den za období, po které sčítač měřil, kromě Divoké Šárky to bylo vždy v roce 2011
- několikrát opakovaná hodnota je několikrát opakovaný přibližně stejný peak v grafu.
- příznivá okolnos se pozná tak, že jede víc cyklistů než jindy
- čísla byla zaokrouhlena do 400 na destíky, výše na stovky, od 2000 na pětistovky
- podstřelit znamená "odhadnout méně, než při opakovaném odhadu"

Vratislav Filler 5. 1. 2012, 10:02

Ještě se omlouvám, teď jdu na jednání, budu mimo počíítač až do večera.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat